Näin huolehdit työhyvinvoinnistasi

Onko sinulla huono olo töissä ollessasi? Huonoa oloa voivat aiheuttaa monet eri asiat, joista joihinkin voi itse vaikuttaa. Mikäli omaa työhyvinvointia on mitenkään mahdollista parantaa, kannattaa heti tehdä niin, sillä työhyvinvointi vaikuttaa paitsi työhön, myös kaikkiin muihin elämän osa-alueisiin.

Työhyvinvoinnin laiminlyönti voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa muun muassa vuosikymmenten ajan kestävää kärsimystä ja ärtymystä – ja sitä kautta sosiaalisia ongelmia, kuten vaikkapa perheriitoja. Lisäksi siitä voi aiheutua vaaraa terveydelle ja jopa vakavan vamman tai sairauden riski. Huolehdithan siis hyvinvoinnistasi myös työssä! Tässä artikkelissa käsitellään eri keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Toivottavasti löydät joukosta itsellesi sopivan keinon!

Itsestään huolehtiminen on tärkeää

Rentoutuminen

Työn lomassa on tärkeää rentoutua välillä, sillä yhtäjaksoista työtä ei kestä kukaan, varsinkaan pitkällä tähtäimellä. Vaikka pystyisitkin silloin tällöin tekemään töitä kahdeksan tuntia putkeen, se ei kannata, sillä sellainen tahti näkyy jossain vaiheessa elämää terveydessä. Lisäksi olet päivän päätteeksi puhki, etkä jaksa enää seuraavana päivänä. Siten ongelmat alkavat kasaantua.

Pidä mieluummin ainakin parin tunnin välein lyhyt hengähdystauko, jonka aikana et tee mitään. Älä siis käy hengähdystauon aikana esimerkiksi sosiaalisessa mediassakaan, sillä sen vaikutuksesta tauko pitkittyy helposti ja lisäksi et ehdi rentoutuakaan. Laita mieluummin vaikka silmät kiinni ja keskity hengitykseesi. Voit lyhyen hengähdystauon aikana myös venytellä esimerkiksi jumittunutta selkää ja ehdit myös kävellä muutaman askeleen. Varsinkin toimistotyössä on muistettava nousta välillä seisomaan ja kävellä hieman. Vielä parempi on, jos käytät korkeussäädettävää työpöytää, jonka avulla voit vaihdella työasentoasi.

Pidä lyhyiden hengähdystaukojen lisäksi työpäivän aikana ruokatauko sekä pari hieman pidempää (n. 15–20 minuutin) taukoa, joiden aikana ehdit esimerkiksi juoda kahvin. Voit myös yhdistää jonkun hengähdys- ja kahvitauoista. Pääasia on, että tauot ovat säännöllisiä ja että ne rytmittävät ja pilkkovat työntekoa sopivan pituisiksi jaksoiksi.

Rentoutumiseen voidaan lukea myös esimerkiksi jooga, meditaatio tai tai chi, joita voi harrastaa joko lyhyesti tauolla tai töiden jälkeen. Nämäkin “harrastukset” voivat vaikuttaa voimakkaasti työhyvinvointiin ja muutenkin hyvinvointiin ja elämälaatuun.

Hammaslääkärikäynnit

Niin ikävälle kuin se kuulostaakin, on hammaslääkärikäynneillä yllättävän iso vaikutus työhyvinvointiisi. Ei kannata missään nimessä jättää vuosittaisia tarkastuksia väliin, ja jos sinulle varataan aika esimerkiksi paikalliselle suuhygienistille, mene ihmeessä! Työelämässä olevan aikuisen pitäisi jo tietää, mikä merkitys hampailla on..

Liikunta

Rentouttavien lajien lisäksi tulisi harrastaa myös jonkinlaista liikuntaa kestävyyden ja lihaskunnon ylläpitämiseksi. Urheilijaksi ei tietenkään tarvitse ryhtyä, vaan jo arkiliikunnalla pääsee pitkälle. Voit esimerkiksi välimatkasta riippuen joko pyöräillä tai kävellä töihin. Talvella on mukava käydä välillä hiihtolenkillä nauttimasta raikkaasta ilmasta ja metsän hermoja lepuuttavasta hiljaisuudesta. Liikunta on kaiken kaikkiaan hyvä energian lähde niin työ-kuin muutakin elämää varten. Säännöllisesti liikkuvilla on pienempi sairauden riski, varsinkin sydän- ja verisuonitautien.

Muista liikkua!

Stressi

Pyri välttämään stressiä mahdollisuuksiesi mukaan. Älä ota liikaa harteillesi, vaan yritä delegoida työtehtäviä muillekin, jos sinusta tuntuu siltä, että työsi uhkaavat ahmaista koko elämäsi. Loppuun palaminen eli burnout ei kannata. Se ei ole kannattavaa edes työnantajallesi, vaikka saisitkin lyhyellä tähtäimellä enemmän töitä tehtyä. Stressistä voi aiheutua psyykkisen harmin lisäksi fyysisiäkin seurauksia. Muista siis rentoutua!

aika on rahaa

Keskustele

Myös keskusteleminen ja muu sosiaalinen kanssakäyminen muiden työntekijöiden ja esimiesten kanssa voi edistää työhyvinvointia huomattavasti. Jos murheista osataan kommunikoida hyvin, ongelmat voidaan saada ratkaistua. Niin kaikki osapuolet voivat välttyä turhalta stressiltä ja sen aiheuttamalta huonon työilmapiirin kierteeltä. Sosiaalisuus voi muutenkin lievittää työstä tai esimerkiksi pimeästä vuodenajasta aiheutuvaa stressiä. Älä lukkiudu omaan koppiisi murjottamaan!

Lue lisää sosiaalisuuden merkityksestä täältä: https://www.sosiaalialantietopalvelu.fi/Liisa-Keltikangas-Järvinen/Sosiaalisuus-ja-sosiaaliset-taidot.html

Mikäli työhyvinvointisi ei kuitenkaan parane millään keinolla, kannattaa miettiä, onko nykyinen työsi oikea sinulle ja terveydellesi. Jos vastaus on ei, mieti, voisitko vaihtaa työpaikkaa tai ehkä jopa alaa.

Netistä löytyy erittäin paljon materiaalia esimerkiksi stressin lieventämiseen. Kannattaa tutustua.