Etsiessäsi remontoijaa, selvitä nämä asiat alueesi remontointiyrityksistä

Etsiessäsi remontoijaa, selvitä nämä asiat alueesi remontointiyrityksistä

Ovatko tuttusi teettäneet remontteja? Aloita kyselemällä heiltä kokemuksia, hintoja ja aikataulujen paikkaansapitävyyttä. Jos mahdollista, käy katsomassa itse työn jälkeä. Yleensä ihmiset kertovat mielellään kokemuksiaan palvelusta ja voit välttyä pahimmilta ongelmilta.

Remonteista voi saada myös kotitalousvähennyksen. Tämä kuitenkin edellyttää veroasioiden asianmukaista hoitoa. Ammattitaitoinen yritys antaa mielellään lisätietoja aiheesta. Toisinaan remontin ollessa iso, voi remontointiyrityksellä olla yhteistyösopimus jonkin pankin kanssa, jolloin remontti voidaan maksaa kätevissä kuukausierissä. Tällainen sopimus antaa jo hyvä kuvan yrityksestä, koska pankit eivät halua liittää imagoaan epämääräisten yritysten toimintaan.

Hyvä myyjä voi olla ratkaiseva tekijä kun päätetään remontointifirmaa. Älä kuitenkaan sokaistu pelkästään myyjästä, vaan selvitä mahdollisuuksien mukaan millaisia itse remontoijat ovat. Yrityksen voi perustaa melkein millä taustalla tahansa, ja useimmiten asiakkaan mieleen ei tule kysellä onko tekijällä alalle koulutustakaan.

Jos tehdään katto- tai kostean tilan remontteja, täytyy tekijältä löytyä asianmukaiset sertifikaatit. Tämä tarkoittaa sitä, että remontoija on käynyt hyväksytysti koulutuksen ja hänellä on riittävä tietotaito asiaan. Myös työturvallisuus- ja tulityökortit olisi hyvä löytyä lompakosta.
Kannattaa huomioida, onko remonttifirma erikoistunut johonkin. Toki ennemmin antaa kylpyhuoneremontin tehtäväksi sellaiselle, jolla on niistä paljon kokemusta, kuin sellaiselle joka on pari vasta ehtinyt tekemään. Vuosien kokemus yleensäkin alalta voi olla hyväksi, mutta toisaalta uudella yrityksellä on paljon todistettavaa, jolloin halutaan tehdä erityisen hyvää jälkeä.

Selvitä ennen työn aloitusta takuuasiat. Jos jotain menee pieleen, kuka korvaa? Remontointiyritys, sen alihankkija, materiaalin valmistaja? Mitä takuu kattaa ja mitä se ei kata? Kuinka pitkään takuu on voimassa? Jos yritys ei ole halukas näistä asioista keskustelemaan, juokse pakoon. Ammattitaitoiset ihmiset voivat myöntää, että joskus tulee tilanteita jolloin tapahtuu inhimillisiä virheitä.

Onko remontointifirmalla esittää referenssejä, eli näytteitä aiemmista töistä? Jos on, muista kiinnittää huomiota pintamateriaalien tyylivalintojen sijaan tekniseen laatuun. Repsottavatko nurkat, ovatko laatat suorassa, kuinka hankalat mutkat on listoitettu? Valitettavasti aina ei pysty arvioimaan teknistä laatua päälle päin. Joillain yrityksillä, kuten mm. kylpyhuoneremontteja Lahdessa tekevällä Takuuremontilla on laskuri onnistuneista remonteista sivustollaan. Jos tämä luku on liian alhainen, hälytyskellojen kannattaa soida!

Tarjouksen voi pyytää vaikka jokaisesta alan yrityksestä. Täytyy kuitenkin tarkkaan määritellä mitä haluaa tarjoukseen sisältyvän, jotta tarjoukset olisivat vertailukelpoisia. Olisi ikävää, jos hyvä yritys jäisi valitsematta vain sen takia, että heidän kalliin oloiseen tarjoukseensa sisältyivät materiaalit ja pohjatyöt, toisin kuin kilpailijoilla. Jos tarjoukseen sisältyy materiaaleja, täytyy kiinnittää huomiota myös niiden laatuun. Vaaditaanko parempaa vai mennäänkö perusversioilla?

Ostavana osapuolena sinun on hyvä tietää mitä tarjouksessa on hyvä lukea. Katso tarjouspohjamalli täältä: http://www.hankinnat.fi/fi/hankintaprosessi/tarjouksen-tekeminen/Sivut/default.aspx

Käyvätkö remontoijat puolestasi kaupassa vai tuleeko sinun itse hankkia materiaalit? Entä jos ostat vahingossa jotain mikä ei sovellukaan työhön? Saako remontoijien kautta alennusta vaikkapa tietystä maaliliikkeestä? Tällaisetkin pikkuasiat voivat vaikuttaa työn kokonaiskustannuksiin ja palvelun ostajan rooliin.

Sanotaan ettei koskaan pitäisi hyväksyä halvinta tai kalleinta tarjousta. Tästä nyt voi olla montaa mieltä, mutta paljon epäilyttävämpää on jos hinnasta lähtee pienellä neuvottelulla iso siivu pois. Millainen yritys jättää noin paljon ilmaa tarjouksiinsa? Sainkohan varmasti tingittyä kaiken vai onko tässä vielä tyhjiä kustannuksia? Vaikka tarjous ei välttämättä muuten miellyttäisi, ainakin siinä pysyminen toisi yrityksestä jämäkän luotettavan mielikuvan.

Yrityksen googlettaminen ei ole koskaan haitaksi. Muista kuitenkin, että yksi hyvin kiukkuinen asiakas voi saada tilanteen näyttämään pahemmalta kuin onkaan. Et kuitenkaan tunne kaikkia tilanteeseen vaikuttaneita asioita, ja on täysin mahdollista että yrityksen haukkuva osapuoli on väärässä. Silmäile keskustelupalstoilta yleiskuva yrityksestä, onko siitä paljon konkreettisia huonoja esimerkkejä. Myös ylitsevuotavan hyvät lausunnot voi kyseenalaistaa, kehuja voi olla yrityksen toimitusjohtaja.